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dc.contributor.authorManz, A.pt_BR
dc.contributor.authorZózimo, A. C.pt_BR
dc.contributor.authorGarzon, J.L.pt_BR
dc.date.accessioned2023-01-16T14:41:08Zpt_BR
dc.date.accessioned2023-02-28T11:55:14Z-
dc.date.available2023-01-16T14:41:08Zpt_BR
dc.date.available2023-02-28T11:55:14Z-
dc.date.issued2022-04-07pt_BR
dc.identifier.citationdoi.org/10.3390/jmse1012188pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.lnec.pt/jspui/handle/123456789/1015767-
dc.description.abstractThis work aimed at testing the capability of the numerical model SWASH to be imple- mented in the prototype of the overtopping and flooding forecast system HIDRALERTA for Ericeira harbour. In contrast to the neural network NN_OVERTOPPING2, which is currently implemented in HIDRALERTA, SWASH is able to estimate the flood extension and wave propagation along the domain, which makes it a possible improvement to NN_OVERTOPPING2. The one-dimensional version of the SWASH model was implemented to simulate overtopping at two different profiles (antifer and tetrapods) and calibrated for three storms in 2019 by comparing the simulated overtop- ping discharge to NN_OVERTOPPING2 results. For the calibration, the Manning coefficient was used to represent the friction of the armour layer. Then, for operational purposes, four expressions to calculate the Manning coefficient were developed based on: the relative crest freeboard, the wave steepness, the incident wave angle and the type of armour layer. The expressions showed small errors between the calculated and calibrated Manning coefficients and highlighted the importance of the incident wave angle to obtain an accurate calibration. Despite an underestimation of the overtopping discharge in some cases, the SWASH model was found to provide overall good results when applied with calculated Manning coefficients and suitable to be implemented in HIDRALERTA.pt_BR
dc.language.isoporpt_BR
dc.publisherPIANCpt_BR
dc.rightsopenAccesspt_BR
dc.titleApplication of SWASH to Compute Wave Overtopping in Ericeira Harbour for Operational Purposespt_BR
dc.typearticlept_BR
dc.description.commentsÀ medida que a população mundial continua a aumentar e a concentrar-se nas zonas costeiras, as comunidades tornam-se mais vulneráveis a fenómenos de inundação e de erosão provocados por eventos extremos. O aquecimento global e a consequente subida do nível médio do mar, em conjunto com alterações nas características das tempestades (eg. Meehl et al., 2007), conduzirão a um aumento dos riscos referidos anteriormente. Em muitas regiões, as comunidades costeiras e as atividades socioeconómicas dependem da existência de estruturas costeiras que sejam capazes de reduzir os efeitos das inundações associadas a estes eventos extremos. Esta capacidade é frequentemente medida em termos do caudal de galgamento (Pillai et al., 2017). Também com o objetivo de minimizar os danos causados por riscos costeiros, os sistemas de previsão e alerta têm vindo a ser implementados em muitas regiões costeiras, permitindo identificar situações de emergência e despoletar as medidas de segurança que sejam necessárias (Lavell et al., 2012). Estas características fazem com que estes sistemas sejam fundamentais como uma medida adaptativa face às alterações climáticas.pt_BR
dc.identifier.localSinespt_BR
dc.description.sectorDHA/NPEpt_BR
dc.identifier.conftitle10as Jornadas de Engenharia Costeira e Portuária Sinespt_BR
dc.contributor.peer-reviewedNAOpt_BR
dc.contributor.academicresearchersNAOpt_BR
dc.contributor.arquivoSIMpt_BR
Appears in Collections:DHA/NPE - Comunicações a congressos e artigos de revista

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